poniedziałek, 18 marca 2013

Ryba po grecku

Stare, zdrowe, pyszne i sprawdzone u cioci na imieninach. I w trakcie diety. Potrzebę odchudzania ma wtedy cała rodzina. Pojawia się nawet na stołach wigilijnych, jako tradycyjne polskie danie. Kto i dlaczego nazwał rybę w warzywach "po grecku", nie wiadomo. Widziałam w przepisie Magdy Gessler dodatek bakłażana, cukinii, białego wina, kuminu i kolendry. Nie próbowałam. Ale brzmi nieźle. Nie jest łatwo znaleźć dobry, ładny, rybny filet bez lodowej glazury na wierzchu. Wspomniana zamienia strukturę mięsa w paćkowatą maź, powoduje, że ryba jest nie do usmażenia, przykleja się do patelni, całkowicie traci swoje właściwości. Ekspedientki w sklepach rybnych  doskonale wiedzą w czym rzecz, należy przy zakupie zapytać o kawałki "bezglazurowe" i mamy połowę sukcesu.      



    
Składniki: 

- kilogram morskiej ryby, np. dorsza, morszczuka lub mintaja
- kilogram cebuli
- pół kilograma marchewki
- pół selera
- dwie pietruszki
- 2 liście laurowe
- kilka kulek ziela angielskiego i kilka kulek pieprzu
- pieprz mielony
- kilogram świeżych pomidorów latem lub ich puszka zimą
- dwie łyżeczki koncentratu
- olej słonecznikowy do smażenia
- trzy - cztery łyżki mąki do panierowania

Jeśli ryba jest mrożona, włóż ją na parę minut do wody i osusz papierowym ręcznikiem.
Osól, opieprz, opanieruj w mące i usmaż na dużej patelni, na dobrze rozgrzanym oleju na złoto, wyjmij na ręcznik papierowy do odsączenia z tłuszczu. Cebulę pokrój w kostkę, warzywa zetrzyj na tarce. Na  patelnię, na której smażyła się ryba wlej łyżkę oleju,  podsmaż cebulę. Dodaj pozostałe warzywa i przyprawy. Podlej nieco wodą i duś pod przykryciem aż zmiękną. Świeże pomidory obierz ze skórki i podsmaż na odrobinie masła aż się rozpadną. Te z puszki wystarczy dodać po rozgnieceniu. Dodaj do warzyw koncentrat. Wymieszaj wszystko dobrze, ale delikatnie. Ułóż rybę na półmisku, przykryj warzywną mieszanką i można zajadać.

Mówię Wam - niebo na talerzu!  












4 komentarze :

  1. ostatnio jadłam 1szy raz-zakochałam się:)
    Toja też wygląda cudownie;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja jeszcze skrapiam sokiem z cytryny, uwielbiam taki kwaskowy smak :)

    OdpowiedzUsuń
  3. warto dodać do warzyw łyżkę musztardy :) rewelacyjnie smakuje

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja oprócz musztardy dodaję kilka goździków. Później je wyjmuje, ale goździki bardzo poprawiają smak. Dodatkowo przez dobrych parę minut na mocnym ogniu smażę warzywa zanim doleję wody. Spróbujcie, naprawdę warto ;)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */