piątek, 3 maja 2013

Biszkopt czekoladowy

Prosty i bardzo smaczny. Puszysty i lekki, dobrze się kroi. Jego zrobienie trwa mniej więcej tyle co nagrzanie piekarnika. Przełożony dowolnym kremem będzie pięknym tortem. Urośnie bez proszku, z małą górką. Układam go zaraz po lekkim przestudzeniu do góry nogami, wtedy tort ma równy wierzch. Najprościej ubić śmietanę z serkiem mascarpone, dodać pokrojone owoce albo wmiksować w nią ulubiony dżem. Ciasto można nasączyć np. osłodzoną wodą lub mocną  herbatą z cytrynowym sokiem i dodatkiem jakiegoś alkoholu. Albo rozpuszczalną kawą z ulubionym likierem. Zrobiłam z niego tort kokosowy, z którego udziałem nakręciliśmy kolejny filmik i mam nadzieję, że pomyślnie uda się go zmontować. Zdjęcia z kręcenia owego można obejrzeć na facebooku klikając tu .

  
Składniki (na tortownicę 22 cm) :

- 5 jajek 
- 3/4 szklanki ( szklanka 250 ml) mąki
- 3/4 szklanki cukru
- 1/3 szklanki kakao
- pół tabliczki startej, gorzkiej czekolady

Dno tortownicy trzeba wyłożyć kółkiem wyciętym z papieru do pieczenia. Boków niczym nie smarować.
Piekarnik rozgrzać do 160 st. Oddzielić żółtka od białek. W większej misce ubić białka ze szczyptą soli, gdy piana będzie prawie sztywna, nie przestając miksować, po łyżce dodawać cukier, by powstała błyszcząca piana. Odłożyć mikser i łyżką wmieszać kolejno po jednym żółtku. Delikatnie, małymi porcjami (to ważne!), by piana nie opadła, wmieszać również mąkę przesianą z kakao i czekoladę. Przelać masę do tortownicy i piec ok. 30 - 40 minut. Wyjąć z piekarnika i rzucić z wysokości ok. 60 cm na podłogę. Dzięki temu biszkopt będzie równiejszy ( jak u Dorotus). Po całkowitym ostudzeniu okrój brzegi ciasta nożykiem i ułóż ciasto na paterze do góry nogami.

  

Mówię Wam - niebo na talerzu:)

48 komentarzy :

  1. Piękny. Równiutki i wyrośnięty :). Bo dobry biszkopt to podstawa :) No i rzucić sobie można, a co! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jak sie domyslam startą czekolade dodać po mące?

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak już dopisuję, dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. czy może Pani podać składniki w gramach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 150 g mąki pszennej, 190 g cukru, 24 g kakao, 50 g czekolady.

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo, dzisiaj obchodzimy z mężem 2 rocznice slubu i własnie przygotowuję torcik :)

      Usuń
    3. O, to gratulacje i życzenia szczęścia:)

      Usuń
  6. Dziękuję bardzo, tort wyszedł idealny, a biszkopt naprawdę cudowny, najlepszy przepis!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie potrzeba proszku do pieczenia? Jutro planuję robić torcik czekoladowy i mam zamiar wykorzystać ten przepis. Jednak boję się,że mi nie urośnie biszkopt, a mam tylko jedno podejście :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj wpis z linka poniżej i działaj śmiało bez proszku:) U mnie właśnie się studzi w piekarniku:. http://niebonatalerzu.blogspot.com/p/zeby-biszkopt-by-puszysty-i-nie-opad.html

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo!! To spróbuję już teraz upiec, a jutro pokroję (wedle wytycznych). Dam znać czy wyszedł :)

      Usuń
    3. Wyszedł wspaniały ;) Mam nadzieję, że smakuje równie dobrze jak pachnie. Wpadłam tylko po przepis na biszkopt, ale zostanę na dłużej. Następny krok- pierniczki! :) pozdrawiam

      Usuń
    4. Bardzo się cieszę i zapraszam:) Daj znać jak wyszły:)

      Usuń
  8. mi nie wyrósł, o co chodzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdż tu najpierw, może coś znajdziesz. http://niebonatalerzu.blogspot.com/p/zeby-biszkopt-by-puszysty-i-nie-opad.html

      Usuń
  9. Witam :) Wczoraj wieczorem po raz pierwszy robiłam biszkopt bez proszku do pieczenia- właśnie z tego przepisu. Trochę się bałam czy mi się uda, ale wyszło bardzo dobrze :) Biszkopt delikatny, wyrośnięty, bez problemu dał się równo przekroić na dwie dość grube warstwy (długim nożem z szerokim ostrzem). Przełożyłam go kremem bananowym z tego linku https://www.winiary.pl/przepis.aspx/92439/krem-bananowy. Pychota :) Dziękuję za przepis. Na pewno do niego będę wracać nie raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i zapraszam ponownie jak najczęściej:)

      Usuń
  10. Świetny przepis! Biszkopt wyrósł wysoki, udało mi się zrobić trzy warstwy! :D Nie wspominając o tym jak cudnie wyglądają wiórki z czekolady wewnątrz, aż się prosi by go zjeść �� Dziękuję za przepis i gorąco pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za przepis i rady, bo wreszcie nie było zakalca :) Na bazie tego biszkopta zrobiłam pyszne "upalne" ciacho z masą śmietankowo-cytrynową, borówkami i galaretką agrestową. Mąż i przyjaciółka (degustatorzy) zażądali więcej! Udało się!! :) Pozdrawiam! Magda

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak proporcjonalnie powiększyć składniki by były odpowiednie do formy o średnicy 26cm ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbowałabym 8 -9 jajek, 1 i 1/4 szklanki mąki, szklanka cukru, 1/3ł szklanki kakao i tabliczka startej czekolady.

      Usuń
  13. Piana piękna wymieszalam z zoltkami tez ok ale kiedy dodałam mąkę kakao i czekoladę wszystko zrobiło się ulepkiem nie wiem czy cokolwiek wyrośnie :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biszkopt nie ma wyrastać, tylko nie opadać. Trzeba dodawać składniki po łyżce, wmieszać i dopiero następną, by piana nie opadła. To bardzo ważne, dodanie za dużej porcji składników na raz, odpowietrzy pianę.

      Usuń
  14. Witam. Zrobiłam wszystko jak w przepisie a mimio to ... Nie wyszedl mi:/ hmmm nie wiem co źle zrobilam. Nie wiedziałam czy piec z termoobiegiem czy nie? No cóż spróbuje jeszcze raz:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi powiedzieć, nie byłam, nie widziałam. Tu jest link do poczytania, może się przyda - http://niebonatalerzu.blogspot.com/p/zeby-biszkopt-by-puszysty-i-nie-opad.html?showComment=1451205472434

      Usuń
    2. I można z termoobiegiem albo bez. Z termoobiegiem będzie trochę szybciej ale biszkopt może mieć lekko przysuszoną skórkę.

      Usuń
  15. Witam, pytanko jeśli chodzi o proporcje:
    3/4 szklanki mąki (szklanka 250 ml)
    czy to ma być 3/4 z 250 ml czy 250 ml :)
    Pytam gdyż wagowo w postach jest podana waga 150 g czyli 250 ml i już sama nie wiem :)

    OdpowiedzUsuń
  16. 3/4 z 250 ml. Wagowo wyjdzie ok. 120 g mąki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy tylko mi wyszedł taki gęsty?:/

    OdpowiedzUsuń
  18. Właśnie wyciągnąłem biszkopt. Jest bardzo puszysty i cudownie pachnie. Przepis jest świetny :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Przed krojeniem musi całkowicie wystygnąć. A najlepiej kroi się następnego dnia:)

      Usuń
  19. Niestety nie wyszedł taki ładny i pulchny jak na załączonym obrazku... Proszek do pieczenia w moim przypadku to niezbędnik. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O nie, nie poddawaj się! Ja upiekłam czternaście zanim wyszedł piętnasty.
      Cala sztuka w dodawaniu do sztywnej piany produktów po troszeczku i mieszaniu ich wolno i delikatnie i dopiero dodawniu nastepnej porcji. Czasem mąkę dodaję po łyzce wsianej przez sitko:) Uda się! Jeśli następny nie wyjdzie, złap mnie na profilu FB, zrobimy razem!

      Usuń
  20. Mam tortownicę o średnicy 24 cm jaką ilość składników żeby dało się zrobić 2 warstwy kremu?

    OdpowiedzUsuń
  21. Dałabym 8 jajek, szklankę cukru, szklankę mąki, 1/2 szklanki kakao i 3/4 czekolady. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam takie pytanko... Czy mogę zrobić ten biszkopt bez gorzkiej czekolady uzyskując w ten sposób biszkopt kakaowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam dać znać że udał się rewelacyjnie. Przekładałam masą krówkową uzyskaną przez połączenie mascarpone z puszką krówki. Pycha 😋 Dziękuję bardzo 😊

      Usuń
  23. czy można dodać czekoladę mleczną typu Milka ? Czy czekolada gorzka ma tu jednak znaczenie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można dać, kolor będzie jaśniejszy i troszkę łagodniej w smaku. Można dać łyżeczkę kakao więcej albo nie dawać.

      Usuń
  24. Witam
    Przez przypadek znalazłam Pani bloga i jak się rozczytałam to postanowiłam upiec dziś ciasto ze śliwkami i biszkopt czekoladowy, który jutro przełożę. Zarówno ciasto ze śliwkami jak i 2 małe biszkopty - piekłam równocześnie w 2 tortownicach 18, wyszły rewelacyjnie z Pani przepisu. Dodaję je do ulubionych i na pewno niejeden raz jeszcze zajrzę po kolejne inspiracje. Serdecznie pozdrawiam Paulina

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */