czwartek, 30 maja 2013

Sernik migdałowy, banany i bita śmietana

Ser czekał sobie w lodówce, a ja dwa dni patrzyłam na niego nie mogąc się zdecydować na sposób jego wykonania. Aż sprzątając przewróciłam butelkę z amaretto i uznałam, że to znak i migdałowe aromaty na pochmurność dnia są bardzo na miejscu. No i mamy w domu pyszny sernik. Kto by tam nie chciał mieć w domu sernika? Chyba jeden z lepszych jakie upiekłam. Zwarty, dobrze się kroi, w smaku niebiański jak nie wiem co. Posmarowałam go masą krówkową z puszki, pokroiłam w plasterki banany i na to wszystko - bita śmietana z wiórkami czekolady. Rozpusta całkowita. Połączenie banoffee i migdałowego sernika, które obejrzeć można na blogu Moje Wypieki równa się znakomitość :) Sernik najlepiej upiec poprzedniego dnia, lub kilka godzin wcześniej, by ostygnięty stężał w lodówce, udekorować w późniejszym czasie.







Składniki ( na tortownicę 24 cm, użyłam 26cm , sernik na zdjęciu jest dlatego niezbyt wysoki) : 

na spód: 

- 1 3/4 szklanki pokruszonych ciastek owsianych lub wieloziarnistych
- 60 g rozpuszczonego masła
- garść posiekanych migdałów

Wszystkie składniki wymieszać ucierając w palcach na mokry piasek. Wcisnąć go równomiernie w dno tortownicy.  

masa serowa :
- 1 kg białego sera dwukrotnie zmielonego lub dobrej jakości śmietankowego, gotowego zmielonego na serniki
- puszka skondensowanego, słodzonego mleka
- 1/3 - 1/2 szklanki cukru pudru (spróbuj po dodaniu 1/3 czy masa jest dostatecznie słodka)
- 4 jajka i jedno żółtko
- półtorej łyżki skrobi ziemniaczanej (ewentualnie proszku budyniowego) 
- 100 ml likieru amaretto (jeśli nie mamy - będzie nieco mniej aromatycznie ale też pysznie)   
- 150 g płatków migdałowych
- 1 łyżeczka esencji migdałowej

do dekoracji :

- cztery łyżki masy krówkowej z puszki 
- trzy dojrzałe banany
- łyżka cytryny
- 300 ml słodkiej śmietanki 30 - 36 %
- dwie łyżki cukru
- 150 g mascarpone (nie miałam, dodałam śmietanfix i łyżeczkę rozpuszczonej w łyżce gorącej wody żelatyny)
- nieco startej, gorzkiej czekolady do posypania




Piekarnik rozgrzać do 170 st. 100 g płatków migdałowych lekko podprażyć na suchej patelni. Ser przemieszać chwilę łopatkami miksera (końcówkami od ubijania piany). Mieszając dolać mleko, wbić kolejno jajka, dodać likier, mąkę i podprażone migdały. Wymieszać i wylać masę na ciasteczkowy spód w tortownicy i piec ok. godziny. Gdyby szybko się rumienił, należy przykryć ciasto folią aluminiową. Studzić w lekko uchylonym piekarniku. Po ostygnięciu wstawić na kilka godzin do lodówki.

Masę krówkową lekko podgrzać w mikrofali lub na ogniu, by była luźniejsza. Posmarować cienko boki i wierzch ciasta. Do boków przykleić pozostałą część płatków migdałowych. Ułożyć na wierzchu pokrojone i skropione cytryną by nie ściemniały, plastry bananów.  
Bitą śmietanę ubić, pod koniec dodając mascarpone i cukier lub śmietanfix i rozpuszczoną żelatynę (przed dolaniem, dobrze jest wymieszać ją z łyżką ubitej śmietany, by zapobiec zbiciu się jej w grudki). 
Przełożyć masę do dekoratora i wycisnąć spiralnie na banany.  Można też po prostu rozsmarować ją niezbyt równo łyżką zostawiając "czuby" przypominające bezę. Posypać całość startą czekoladą 



Mówię Wam - niebo na talerzu:)
  




6 komentarzy :

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */