niedziela, 5 maja 2013

Tort czekoladowy z cytrynową nutą

Dla potrzeb filmiku przygotowałam dwa biszkopty. Powstał tort kokosowy z truskawkami oraz ten właśnie. Zupełnie różne w smaku, choć biszkopty upieczone zostały z tej samej receptury. Dobrze ciasto wykonać poprzedniego dnia, wtedy nie ma się wrażenia, że spadł na nas natłok roboty, no i biszkopt zdecydowanie lepiej się kroi. 




Składniki  (tortownica 23 cm): 

na biszkopt : 

- 5 jajek
- 3/4 szklanki (szklanka 250 ml) mąki
- 3/4 szklanki cukru
- 1/3 szklanki kakao
- pół tabliczki startej, gorzkiej czekolady

Dno tortownicy trzeba wyłożyć kółkiem wyciętym z papieru do pieczenia. Boków niczym nie smarować.
Piekarnik rozgrzać do 160 st. Oddzielić żółtka od białek. W większej misce ubić białka ze szczyptą soli, gdy piana będzie prawie sztywna, nie przestając miksować, po łyżce dodawać cukier, by powstała błyszcząca masa. Odłożyć mikser i łyżką wmieszać kolejno i delikatnie po jednym żółtku. Małymi porcjami, by piana nie opadła, wmieszać również mąkę przesianą z kakao i startą czekoladę. Przelać masę do tortownicy i piec ok. 30 - 40 minut. Wyjąć z piekarnika i rzucić z wysokości ok. 60 cm na podłogę. Dzięki temu biszkopt będzie równiejszy (jak u Dorotus). Po całkowitym ostudzeniu okrój brzegi ciasta nożykiem i ułóż ciasto do góry nogami. Przekrój na trzy blaty.

na krem cytrynowy:

- dwa budynie waniliowe z cukrem
- galaretka cytrynowa ( proszek)
- 3/4 kostki masła
- 0,5 l wody + pół szklanki

Wodę zagotowałam. Proszek budyniowy wymieszałam z połową szklanki zimnej wody, wlałam do wrzątku, energicznie mieszając ugotowałam budyń. Do gorącego dodałam proszek galaretki. Ostudziłam całkowicie (ważne, inaczej krem się rozpuści) w garnku z zimną wodą. Dodałam po kawałku miękkie masło i utarłam mikserem (płaską końcówką) całość na krem.


Na krem śmietankowo- czekoladowy

- 300 ml zimnej śmietanki słodkiej 30 - 36%
- 200 g serka mascarpone ( nie miałam, użyłam zwykłego śmietankowego, zmielonego ) 
- pół szklanki cukru
- pół tabliczki startej czekolady

Śmietankę ubiłam na sztywno, pod koniec dodając cukier. Wmiksowałam serek i wsypałam startą czekoladę.

do nasączenia:

-0,5 l przegotowanej wody
-sok z jednej cytryny
-trzy łyżki cukru

Składniki należy wymieszać. 


Ułożyłam pierwszy blat na paterze, podłożyłam pod biszkopt paski papieru by nie ubrudzić naczynia. Nasączyłam 1/3 ilości ponczu, wyłożyłam krem cytrynowy, dwie - trzy łyżki zostawiając do dekoracji. Przykryłam drugim blatem, nasączyłam, wyłożyłam 2/3 kremu śmietanowego i przykryłam trzecim blatem. Po jego nasączeniu wysmarowałam pozostałym kremem całość tortu. Cytrynową masę przełożyłam do plastikowego woreczka, obcięłam rożek i udekorowałam wierzch.

Mówię Wam - niebo na talerzu:) 









13 komentarzy :

  1. Obłędny tort! Zjadłabym kawałek :)

    Miłego wieczoru,

    Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłego dzisiejszego popołudnia, wczoraj nie zdążyłam:)

      Usuń
  2. Piękny torcik! Bardzo apetycznie wygląda i te warstwy są takie równe! Mi się nigdy nie udaje tak równo przekrawać biszkoptów... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny tort ;) Wygląda elegancko, a przy tym lekko... I na pewno smakuje pysznie ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. mmm.. jak on kusi! Aaahhh,, mogę wpaść choć na kawałek? Proszę..!
    Tak,tak! Działają mi już filmiki, dziękuję za fatygę:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wpadajcie,jeszcze jest:) Kruszyna, po prostu miałam długi nóż i zachowałam spokój. A nawet byłam cierpliwa:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda obłędnie! Musiał smakować bosko :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ratunku! Czy startą czekolade mam wmieszac do biszkoptu czy to pomylka??

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem, czy zdążyłam:) Wmieszać w ciasto biszkoptowe:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ktos jeszcze upiekl z tego przepisu? Masa cytrynowa wyszla okropna, płynna, w smaku sztucznie i kisielowato. Ratowałam serkiem mascarpone ale sie zwarzyło. Oryginalnie wyszlo zupełnie inaczej niz na zdjęciu. Fuj.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tu na przykład ktoś przygotował taki krem, zdaje się, że z wyszukanego gdzieś jeszcze indziej przepisu:
    http://o-pysznym-jedzeniu.bloog.pl/id,2843224,title,Cytrynowiec,index.html?smoybbtticaid=612be6

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja dodałam łyżeczkę proszku do pieczenia do biszkoptu (strzeżonego....) i pominęłam masę cytrynową.
    Wyszło super - nie bardzo słodkie i lekkie, trzeba tylko uważać na śmietanę (to zdecydowanie moja pięta Achillesowa).
    Polecam :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */