czwartek, 25 lipca 2013

Najlepsze ciasto drożdżowe z wiśniami i kruszonką

Wiśnie, kruszonka i miękkie, drożdżowe ciasto - cudo. Klasyczne. Domowe. Puszyste. Tradycyjne. Wilgotne. Najlepsze i łatwe :) Mam słabość do kruszonki. Idealna jest wtedy, kiedy użyje się takiej samej ilości masła, mąki i cukru. Trzeba  ugniatać ją w palcach aż utworzą się okruchy. Kiedy byłam mała, prosiłam mamę , żeby zrobiła ciasto z samej kruszonki. Crumble nie było wtedy popularne, mama zwiększała ilość słodkich okruchów, a my z bratem oskubywaliśmy wierzch, co szczególnie mocno drażniło ojca. Widocznie też lubił:) Ciasto drożdżowe lubi przyklejać się do ręki, korci by podsypywać je mąką. Nie podsypujcie, niech się klei. Niezależnie od jego konsystencji, jeśli było zagniatane przez kilka minut - uda się.    





 na ciasto: 


- pół kg mąki
- 4 dkg świeżych drożdży
- szklanka mleka
- 3 łyżki stopionego masła
- jajko
- 9 łyżek cukru
- 1/4 łyżeczki soli
 - pół kg wydrylowanych wiśni

na kruszonkę: 

- 1/3 kostki zimnego masła
- ok. trzy- cztery łyżki mąki
- cztery łyżki cukru

Mleko podgrzać by było lekko ciepłe, nie gorące. Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru, dodać do mleka razem z trzema łyżkami mąki, wymieszać. Odstawić w ciepłe miejsce na kilkanaście minut by nieco podrosły. Do dużej miski wsypać resztę mąki, wlać mleko z drożdżami, dodać resztę cukru, roztrzepane jajko i roztopione masło. Zagnieść ciasto, starając się nie podsypywać przy wyrabianiu dużą ilością mąki. Odstawić do wyrośnięcia na ok. godzinę by podwoiło objętość. Blaszkę ok. 23x32 lub tortownicę ok. 24 cm wysmarować masłem i wysypać tartą bułką. Ciasto nacisnąć ręką, by pozbawić je gazów, przełożyć do formy. Ułożyć na nim wiśnie. Ze składników na kruszonkę zagnieść okruchy, rozsypać na owocach. Odstawić na 15 minut do podrośnięcia. W tym czasie rozgrzać piekarnik do 180 st. Piec ciasto ok. 45 minut, na drugiej od dołu półce piekarnika. Pozostawić w nim przy uchylonych lekko drzwiczkach do lekkiego ostygnięcia, po czym postawić na metalowej kratce. 

       
Mówię Wam - niebo na talerzu:)
 

33 komentarze :

  1. No nie...tak się znęcać od rana nade mną?Takim PIĘKNYM ciastem???Wspaniałe!!!wcale mnie nie dziwi,że obskubywaliście kruszonkę,to najsmaczniejsze kąski:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacyjnie wygląda i na pewno smakuje:)!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pycha! Zrobiłam je ostatnio i jest idealne! Przepis przekazuję dalej!

    OdpowiedzUsuń
  4. Na zdrowie, pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, dzisiaj wlasnie upieklam to ciasto. Wyroslo pieknie i pachnie wysmienicie, jedyne co troche bym zmienila to wiecej cukru:) - 7 lyzek wydaje mi sie troche za malo. Dziekuje za przepis i polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Boszszsz, nareszcie zrobiłam coś co jest za mało słodkie. Może faktycznie zwiększę ilość w przepisie, dzięki :)

      Usuń
  6. Witam czy lepiej upiec w piekarniku z termoobiegiem czy gora dol? Ciasto wlanie mi rosnie i czeka na wlozenie do pieca :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba już upieczone:) Ja najczęściej piekę góra- dół. Termoobieg lekko wysusza mi kruszonkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jestem czy można dać mrożone owoce???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, tylko niezbyt gęsto. Bez rozmrażania.

      Usuń
    2. Dziękuje za szybką odpowiedź :)

      Usuń
  9. Wygląda pysznie! Moje właśnie podwaja swoją objętość ale już nie mogę się doczekać efektu końcowego ;) ciasto bardzo łatwo i szybko się wyrabia ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto bardzo dobre nie mogłam odejść od blaszki ;) Dałam mrożone śliwki tylko mogłam dac ich więcej było by jeszcze bardziej super

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy bardzo dużej ilości owoców zwiększa się ryzyko powstania zakalca, zatem uważnie i z rozwagą:)

      Usuń
  11. Wtedy należy dać więcej drożdży. Więcej owoców = więcej drożdży.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciasto rewelacyjne nie opadlo ,lekkie najlepsze jakie upieklam,POLECAM ..

    OdpowiedzUsuń
  13. będę robić, będę robić :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda pysznie, przepis napewno wypróbuje

    OdpowiedzUsuń
  15. Jest pewna nieścisłość drożdże rozetrzeć cukrem. Ale ile tego cukru bo później jest dodać reszte cukru. Jak ktoś robi pierwszy raz i nie doczyta wlozy do drozdzy caly cukier. Ja tak zrobilem a potem czytam reszte cukru. Mozna napisac drozdze rozetrzec z odrobina cukru albo iles tam. Zobacze na wynik koncowy. Na razie rosnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga. Ale i tak wyjdzie:)

      Usuń
  16. po wielu wielu nieudanych próbach z ciastem drożdzowym to wyszło ŚWIETNIE, Super przepis. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  17. Zrobiłam z gruszkami :) Jest na prawdę pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niepotrzebnie zwiększyłaś proporcje cukru. Ciasto drożdżowe nie powinno byc słodkie. A zawsze można posypać je cukrem pudrem po upieczeniu. Następnym razem ograniczę cukier do 5 łyżek. Poza tym ciasto super, robiłam z wiśniami z kompotu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Drożdżówka wyszła pyszna, wyrosła bardzo wysoka Następnym razem zrobię w większej blaszce bo teraz troszkę wypadało podczas pieczenie Ale smak i kruszonka mniam mniam :) Polecam bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ciepłe pogody drożdże aktywniej pracują, można dać troszkę mniej, np.3 dag:)

      Usuń
  20. Dziekuje za przepis; juz kolejny z niego korzystam. Cisto zawsze wychodzi pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny przepis.POLECAM!!!!!Ciasto bardzo smaczne.

    OdpowiedzUsuń
  23. Moja Mama dawała na 1 kg mąki 10 jajek! Czyli na 0,5 kg mąki jajek 5. Tak radzę, ciasto jest o wiele lepsze.

    OdpowiedzUsuń
  24. A i masła więcej : na 1 kg mąki 0,25 kg masła, czyli na 0,5 kg mąki 0,125 masła.

    OdpowiedzUsuń
  25. Coś mi tu jajek mało. Pamiętam jak moja mama do ciasta drożdżowego lała całą strugę rozmąconych jajek. Robiąc z tego przepisu na pól kilograma mąki dałam dwa jajka - to też nie dużo,. Potem napiszę jak wyszło. AAaaa i robię z jabłkami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) daj znać. Duża ilość żółtek, przy leciutkich, "muslinowych" drożdżowych wypiekach wskazana. To prosta, konkretna drożdżówka.

      Usuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */