wtorek, 15 października 2013

Bardzo dobre ciasto z dyni

Przepis zupełnie odbiega od zwykle stosowanych. Ani w nim ucierania masła, ani kręcenia jajek na kogel mogel, ani ubijania piany. Znalazłam go na  blogu Magia w kuchni. Ciasto ma zadziwiający smak, gdybym nie wiedziała, że to dynia, uznałabym, że to coś w rodzaju dość zwartego, ananasowo-pomarańczowego sernika. W recepturze użyto soku i skórki z dwóch pomarańczy, następnym razem wykorzystam jedną, aromat był jak dla mnie zbyt intensywny. I jeszcze dorzucę posiekane migdały dla chrupkości. Piękny, cytrusowy zapach czuć było chyba dwie posesje dalej:) Bardzo dobre, wilgotne ciasto. 

 


składniki (na formę 23x23 cm) :

- 800 g obranej dyni
- 160 g białego cukru
- 2 czubate łyżki miodu
- 100 ml kwaśnej śmietany
-  4 jajka
- 180 g mąki kukurydzianej
- 2 łyżki esencji waniliowej (domowej na spirytusie lub środek laski wanilii, ew. cukier waniliowy)
- 2 pomarańcze
- 60 g masła
- ew. dwie łyżki posiekanych migdałów bez skórki 

Dynię pokroić w kostkę, przełożyć do garnka, zetrzeć skórkę z jednej pomarańczy, dodać wyciśnięty z niej sok. Dusić po d przykryciem do miękkości, zdjąć pokrywkę i odparować, następnie lekko przestudzić. Do ciepłej dodać masło i wanilię, zmiksować blenderem na mus. Jajka ubić na pienistą masę. Wcisnąć do musu sok z drugiej pomarańczy. Miksując, dodawać też kolejno cukier, miód, śmietanę, ubite jajka i mąkę. Piekarnik ustawić na 180 st. Formę wyłożyć folią aluminiową. Włożyć ciasto do nagrzanego pieca na ok. 40 50 minut. Gdyby zbyt mocno się rumieniło - przykryć folią aluminiową. Po przestudzeniu w uchylonym piekarniku wstawić ciasto na kilka godzin do lodówki. Można posypać cukrem pudrem, albo udekorować kropką gorzkiej czekolady (rozpuściłam pół tabliczki w kąpieli wodnej  z 1/4 szklanki mleka) i płatkami migdałów.
Uwaga - ciasto nie wyrasta bardzo, tak jak te tradycyjne z mąką, ma zwartą, podobną do sernika strukturę i mniej więcej zostaje takiej wysokości jak po nalaniu do formy, tak ma być:)

 Mówię Wam - niebo na talerzu:) 


 

54 komentarze :

  1. Pięknie wygląda to ciacho! Kolor jest powalający: )

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie że je zrobiłaś :-) piękne ci wyszło pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. jejku, aleś to ozdobiła! :) Zakochałam się w tych cudeńkach :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję. Bardzo łatwo pokroić ciasto na takie małe kostki, samo się prosiło;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Woow! Muszę koniecznie wypróbować!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Trzymam, daj znać jak poszło:)

    OdpowiedzUsuń
  7. wyszło boskie, wszyscy myśleli, że to sernik!! http://cukierenkaklementynki.blogspot.com/2013/10/ciasto-dyniowo-pomaranczowe.html

    OdpowiedzUsuń
  8. czy konieczna jest do niego mąka kukurydziana?

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje mi się że tak, zdaje się że to ona daje odpowiednią konsystencję ciasta. ale teoretyzuję, bo nie próbowałam z inną mąką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam a można użyć mąki pszennej? Ciasto wygląda przepysznie i pewnie takie jest ale mam niestety uczulenie na kukurydzę ;( pozdrawiam Panią ;D

      Usuń
    2. Nie próbowałam, choć eksperymentowałabym raczej z mąką ryżową. Jeśli się zdecydujecie napiszcie jak wyszło.

      Usuń
  10. Robiłam wczoraj już drugi raz, ciasto jest fantastyczne!

    OdpowiedzUsuń
  11. Maja jak złoto (znaczy: dynia! ;) Tylko Gucia brakuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy moge czyms zastapic make kukurydziana?w mojej miejscowosci jest niedostepna......a mam ogromna chec na to ciacho

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc nie wiem. Ciasto ma specyficzna fakturę, niepodobna do żadnego innego ciasta, trochę jak sernik, chyba zawdzięcza to właśnie tej mące. Może zamów przez internet?

      Usuń
  13. Jak tak patrze na te zdjęcia to aż mi ślinka cieknie , właśnie wydrążyłam dynie na halloween i szukałam fajnego przepisu na dobre ciacho i chyba znalazłam :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja tez kupilam dynie na halloween i zastanawialam sie co moge jeszcze z niej zrobic oprocz zupy krem......
    Zrobilam to ciasto .Własnie sie piecze..... Nie moge sie doczekac!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ela: Zamiast mąki kukurydzianej dałam pszenną tortową 1 pełną szklankę i do tego 2 łyżki mąki ziemniaczanej i też wyszło aromatyczne oryginalne ciasto. Teraz kupię mąkę kukurydzianą i porównam smak. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ela: Kupiłam mąkę kukurydzianą. Ciasto wyszło super! Z mąką kukurydzianą ciasto jest troszeczkę lżejsze i delikatniejsze niż z mąką pszenną, mąka kukurydziana nadaje mu też bardziej żółtego koloru. W zależności od użytego gatunku dyni ciasto ma kolor bardziej żółty lub bardziej pomarańczowy. Obie wersje i tak są smaczne i wszyscy myślą że to sernik. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Przepis bardzo mi się spodobał i .....właśnie czekam z niecierpliwością na efekt końcowy. Zostało 35 minut "strachu" czy wyjdzie. Doskonale wychodzą mi galarety i pasztety, niestety do cukierniczych wypieków nie mam daru, ale tak mnie zaintrygowała smakowo ta propozycja, że zaryzykowała. Czekam na finał. Trzymajcie kciuki. Dam znać jutro co z tego wyszło :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepis bardzo mi się spodobał i .....właśnie czekam z niecierpliwością na efekt końcowy. Zostało 35 minut "strachu" czy wyjdzie. Doskonale wychodzą mi galarety i pasztety, niestety do cukierniczych wypieków nie mam daru, ale tak mnie zaintrygowała smakowo ta propozycja, że zaryzykowała. Czekam na finał. Trzymajcie kciuki. Dam znać jutro co z tego wyszło :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak duża jest blacha? Mam ochotę zrobić ciacho na przyjęcie weselne

    OdpowiedzUsuń
  20. Rozumiem, że ubijamy całe jajka? Czy same białka? Z góry dzięki za podpowiedź! :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam!Naprawde niebo na talerzu ale przede wszystkim ,,niebo w gebie,,!!!dzieki!!

    OdpowiedzUsuń
  22. dodałam skrobie kukurydzianą zamiast mąki (bo wydaje mi się, że to jest to samo), ciasto ma konsystencję płynną. Czy to tak ma wyglądać?

    OdpowiedzUsuń
  23. A nie jest za rzadkie i dobrze się kroi w kosteczki ?

    OdpowiedzUsuń
  24. A co z proszkiem do pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
  25. No co z tym proszkiem do pieczenia?. Nikt nie odpowiada. Może dlatego ciasto nie rośnie. Prosze odpowiedzcie.

    OdpowiedzUsuń
  26. W tym cieście nie ma proszku do pieczenia. I ciasto nie rośnie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciasto bardzo dobre tyko następnym razem zrobię z jednej pomarańczy i nie dodam wanilii.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jakiej konsystencji powinno być surowe ciasto? Wyszło mi tak rzadkie, że ze strachu dosypałam 2 łyżki mąki i zrezygnowałam z soku z połowy pomarańczy... I wcale nie było zbyt twarde.
    Dla 'przeciwników' skórki pomarańczowej: dałam startą skórkę z jednej cytryny, smak super.

    OdpowiedzUsuń
  29. Po opieczeniu mam wrazenie ze zrobilam zakalec. Czy wlasnie taka sernikowata konsystencje powinno miec to ciasto?

    OdpowiedzUsuń
  30. Hej skusilam sie i tez zrobilam te ciasto wlasnie piecze sie,troche z nim zachodu mam nadzieje ze warto��

    OdpowiedzUsuń
  31. A jaki jest przelicznik mąki kukurydzianej na szklanki ?...ile gram mieści się w szklance o poj. 250 ml???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 115 g - szklanka 250 ml.

      Usuń
    2. Dzięki wielkie...pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  32. Genialne ciasto! Moja rodzinka je pokochała. Właśnie piekę drugą blachę. Zmniejszyłam jedynie ilość cukru, bo dla nas było za słodkie :)
    Teraz przymierzam się do klusek z dyni :)

    OdpowiedzUsuń
  33. witam serdecznie, czy smietanke moge zastapic jogurtem?

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */