poniedziałek, 17 lutego 2014

Biszkopt z kremem i jabłkami

Lubię budyń i szarlotkę. Wydawało mi się, że jeśli połączę oba smaki, wyjdzie ciasto idealne. I jest bardzo dobre. Ale szarlotka i budyń osobno dalej pozostają w moim rankingu na pierwszym miejscu, cóż poradzę. Jabłka bardziej smakują mi z kruchym, staroświeckim ciastem, takim jak tu. Bardzo łatwo się kroi, jest wilgotne, smaczne i efektownie wygląda. Łatwe w przygotowaniu, nie czekałam nawet z przekrojeniem na całkowite ostudzenie biszkoptu, choć lepiej upiec go w przeddzień, wtedy łatwiej to zrobić. Jeśli upiecze się biszkopt w okrągłej tortownicy wyjdzie wysoki, porządny tort na rozmaite okoliczności.           




składniki (na blaszkę ok. 23x 32):

na biszkopt: 
- 6 dużych jajek lub 7 mniejszych
- 3/4 szklanki cukru
- 3/4 szklanki mąki
- 3 łyżki kakao

warstwa owocowa: 
- 1,5 kg jabłek
- pół szklanki cukru
- galaretka cytrynowa
 lub domowe jabłka (ok. 3/4 l) ze słoika i łyżka żelatyny

do nasączenia: 
 - dwie szklanki mocnej, osłodzonej herbaty z cytryną i kieliszkiem wódki

krem: 
- 3/4 l mleka
- laska wanilii lub łyżka cukru waniliowego
- pół szklanki cukru
- cztery łyżki mąki ziemnaczanej
- łyżka mąki pszennej
- 2 żółtka
- pół kostki masła

polewa: 
 - 1/4 kostki masła
- dwie łyżki cukru
- dwie łyżki kakako
- łyżka mleka
- dwie kostki gorzkiej czekolady


Biszkopt
Piekarnik ustawić na 160 st. Żółtka oddzielić od białek, białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę, pod koniec dodając po łyżce cukru. Delikatnie i wolno, przy pomocy łyżki, by piana nie opadła, wmieszać po żółtku, a następnie po łyżce mąki i kakao. Formę wyłożyć papierem do pieczenia, przelać masę i piec na środkowej półce piekarnika ok. 30 minut. Patyczek wyjęty z środka ciasta musi być suchy. Ostudzić lekko w uchylonym piekarniku, wyjąć by ostygł do końca. Przekroić na dwa podłużne blaty.         
Krem
Szklankę zimnego mleka wymieszać dobrze z mąkami i żółtkami. Pozostałe mleko zagotować z cukrem i wyskrobanym wnętrzem i skórką wanilii. Skórkę należy po zagotowaniu wyjąć.Wlać mieszaninę z mąki i żółtek, intensywnie mieszając zagotowane mleko, by nie utworzyły się grudki. Gotować minutę i odstawić z ognia do całkowitego wystygnięcia. Masło rozetrzeć płaską końcówką miksera, dodawać po  łyżce budyniu i ucierać do połączenia składników na krem.          
Jabłka
Jabłka obrać, pokroić w kostkę, zasypać cukrem i podsmażyć krótko w rondlu. Do gorącej masy wsypać galaretkę, dobrze wymieszać. Jeśli używamy domowych jabłek ze słoika, żelatynę należy rozpuścić w małej ilości gorącej wody i wymieszać z jabłkami. 

Blat biszkoptowy włożyć do foremki od pieczenia, nasączyć szklanką ponczu, rozsmarować jabłka, warstwę kremu, przykryć drugą częścią ciasta, nasączyć.

Składniki polewy podgrzać w rondelku mieszając do rozpuszczenia składników, gdyby się ważyła, dodać łyżkę, dwie lodowatej wody. Masę rozprowadzić na wierzchu ciasta.

   
 


16 komentarzy :

  1. Już czuję ten pyszny smak:)niebo w gębie...yyy...to znaczy na talerzu:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Perfekcyjnie wykonane ciasto! Bravo!

    Pozdrawiam,

    Agata

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja raz zrobiłam kruche z budyniem i jabłkami - mmm, poezja :)
    Twoje ciacho wygląda wspaniale, mi by smakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  4. również uwielbiam budyń, jabłka-ale czy to połączenie? Hm... nie mam bladego pojęcia :D
    Ale ciasto zachwyca, podoba mi się, szczególnie ta warstwa jabłek ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też wole ciasto kruche z jabłkami i budyniem ,mimo rożnych upodobań ciacho wspaniałe.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyglada przesmacznie! Ciekawie połączyłaś smaki:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dawno nie widziałam tak pięknego ciasta. Cudowne:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie wygląda, muszę wypróbować ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
  9. ja chyba też wolę klasyczne szarlotki, na kruchym cieście, ale to ciasto wygląda bardzo fajnie, bardziej ekskluzywnie i nadaje sie na różniaste rodzinne uroczystości :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe jak wychodzi Ci biszkopt bez proszku do pieczenia ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu masz link. http://niebonatalerzu.blogspot.com/p/zeby-biszkopt-by-puszysty-i-nie-opad.html

      Usuń
  11. podobne jak trociniak ale to to pyszniejsze ... dziekuje za przepis

    OdpowiedzUsuń
  12. Wkleiłam sobie link do ulubionych zakładek... Najbardziej spodobało mi się jak napisałaś, że proszek do pieczenia dodaje ten, kto nie umie upiec biszkoptu... Ja o innym nawet wcześniej nie słyszałam. Ciacho super...

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */