niedziela, 13 kwietnia 2014

Najlepsza babka drożdżowa

Najlepsza, bo wilgotna i długo utrzymuje świeżość. No i naprawdę jest bardzo smaczna. Pyszna! Następnego dnia nie była suchym wiórkiem, po który w natłoku pyszności wielkanocnych nikt nie chce sięgnąć. To przedłużenie świeżości zawdzięcza zaparzeniu mąki gorącym mlekiem. Przez ten zabieg wyrabiane ciasto ma nieco inną konsystencję niż zwyczajne ciasto drożdżowe, nie należy się tym niepokoić. No bardzo, bardzo dobra zaparzana baba drożdżowa. Choć skromna pojedyncza sztuka. Przed jej przygotowaniem zajrzałam do ulubionego  "Kucharza Polskiego" z 1932 roku, gdzie żółtka odmierzano na litry i masło na łuty, a baby czyniło się  w ilości 4-8 sztuk na raz. To były czasy!  





 



składniki ( na średniej wielkości formę, ok. 25 cm) : 

- 3 szklanki mąki
- 7 g suchych drożdży (lub 3,5 dkg świeżych) 
- szklanka mleka
- 5 żółtek
- 3/4 szklanki cukru
- 100 g masła
- laska wanilii lub kilka kropli ekstraktu waniliowego
- pół szklanki rodzynek, ew. skórka pomarańczowa, skórka otarta z cytryny ( tylko żółta część)
- szczypta soli
- nieco masła do wysmarowania formy i trochę tartej bułki

na lukier
- 5 łyżek cukru-pudru wymieszanego z łyżeczką - dwiema skoku z cytryny

Rodzynki zalać szklanką wrzątku i odstawić na godzinę do nasiąknięcia. Szklankę mąki wsypać do miski, zagotować mleko i zalać nim mąkę. Wymieszać łyżką, jak już lekko ostygnie i temperatura na to pozwoli zagnieść ręką. Pozostawić do ostygnięcia do temperatury pokojowej. W tym czasie ubić żółtka z cukrem na jasną masę. Masło rozpuścić i ostudzić. Wsypać do miski resztę mąki, drożdże (jeśli używamy świeżych, należy rozpuścić je w 4-5 łyżkach dodatkowego, ciepłego mleka z łyżeczka cukru i mąki i zaczekać ok. 10 -15 minut aż lekko "ruszą"), dodać masę z żółtek i wyrabiać ciasto ręką lub mikserem z końcówkami "haki" ok. 10 minut. Wlać rozpuszczone masło i dalej wyrabiać. Dodać bakalie i skórkę. Odstawić na godzinę - dwie w ciepłe miejsce bez przeciągów, przykryte ściereczką, do wyrośnięcia. Gdy temperatura w mieszkaniu nie jest zbyt wysoka ( poniżej 23 st) wstawiam miskę z ciastem i ściereczką do piekarnika ustawionego na ok. 30 st. ( rozgrzewam do 50 i wyłączam). Formę natłuścić masłem i wysypać tartą bułką. Przełożyć ciasto i ponownie odstawić w ciepłe miejsce by wyrosło. Piekarnik rozgrzać do 170 stopni i do gorącego włożyć formę. Piec ok. 50 minut. Gdyby mocno się rumieniła - przykryć z wierzchu aluminiową folią.



    Mówię Wam - niebo na talerzu:)

36 komentarzy :

  1. Mama na Wielkanoc piekła drożdżowe babki,ja niestety za drożdżowce się nie zabieram.Twoja okazała i wygląda bardzo smacznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. haha, to już wiem jak zrobić swoje ukochane drożdżowe bez obaw, że po 2 dniach nikt nawet na nie nie spojrzy ;-) wygląda baardzo smakowicie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, właśnie zrobiłam dokładnie wg przepisu, podkreślam - dokładnie. Niestety zakalec zamiast przepysznej babki :( Pewnie coś nie tak w przepisie, sprawdź. Bo wg innego przepisu wyszło dobrze, jak trzeba. Drożdże najpierw wymieszałam z ciepłym mlekiem, zostawiłam na chwilę i dopiero dodałam. No i najpierw posiekałam mąkę z masłem a potem dałam resztę. Pozdrawiam i życzę sukcesów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie mleko zbyt ciepłe i zabiło drożdże.

      Usuń
  4. Sprawdziłam. Przepis jest zapisany prawidłowo. Ważna jest kolejność, inaczej jest w ciastach drożdżowych, inaczej w kruchych. Masło dodaję do ciast drożdżowych po wyrobieniu wszystkich składników, na końcu, ciasto musi mieć lżejszą, napowietrzoną już konsystencję. Jeszcze zanim dodamy tłuszcz. Koniecznie należy go też rozpuścić i ostudzić. Pozdrawiam również:)

    OdpowiedzUsuń
  5. ciasto wygląda pysznie ,ale ja też boję się drożdżowego bo jest niezwykle kapryśne.

    OdpowiedzUsuń
  6. ciasto wygląda pysznie ,ale ja też boję się drożdżowego bo jest niezwykle kapryśne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubi ciepło. I aktywne drożdże. Bez próbowania się nie uda. Kilka razy czasem trzeba a nieraz wyjdzie od razu:)

      Usuń
  7. a ta szczypta soli to kiedy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przed wlaniem rozczynu, do mąki.

      Usuń
    2. Dodałam do żółtek jak się ucierały:)). Nie miałam czasu na to żeby ciasto odpoczywało więc po 30 min wsadziłam je do piekarnika i z mężem nie możemy wyjść z podziwu, że tak baba rośnie:D W życiu mi tak ciasto drożdżowe nie wyrosło... a tak pachnie w całym domu :)) Dziękuję za przepis :)))

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę, pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Świetnie wyrosło już nie mogę się doczekać niedzieli żeby jej posmakować! I bardzo ładnie się prezentuje! ;D

    OdpowiedzUsuń
  9. Zamarzyła mi się babka drożdżowa jaką kiedyś moja mama robiła więc pierwszy raz zrobiłam w ogóle ciasto drożdżowe. Babka jest boska. Jestem w szoku że mi wyszła i do tego jeszcze taka pyszna... Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  10. Hej. Bardzo udana baba :)) właściwie nie zachowałam kolejności, tzn. Wcześniej dodałam roztopione, ostudzone masło później rozczyn drożdżowy i wyrabiałam. Od samego początku było widac, że ciasto jest doskonałe. Śmiem twierdzić, że u mnie kolejność nie miała znaczenia, bo ciasto wyszło doskonale. Jednak mi zawsze drożdżowe się udają. Babka z Twojego przepisu napewno będzie w moim stałym repertuarze. Dziękuję za bardzo dobry przepis. Wesołych świąt życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się, że się udało wesołych świąt!

      Usuń
  11. Witam,
    Jestem w trakcie wykonywania tej babki i mam tylko jedną uwagę / pytanie.
    Drożdże instant firmy Dr. Oe.... (chyba najpopularniejsze na rynku) są sprzedawane w opakowaniach 7 g.
    Wg. Pani przepisu powinniśmy użyć 3.5 g takich drożdży (pół opakowania) lub 4 dkg (40 g) świeżych. Problem z tym, że producent drożdży instant pisze, że 7g (opakowanie) odpowiada 25 g świeżych drożdży. Czyli musimy użyć prawie 2 opakowań (ja użyłem 2 - zobaczymy co wyjdzie) - dla "aptekarzy"- precyzyjnie powinno być użyte ~11.5 g drożdży instant.
    I teraz sedno sprawy - która wartość: 3.5 g drożdży instant czy 40 dkg świeżych jest wartością prawidłową ?? Jeśli przepis pochodzi z książki kucharskiej z 1932 r to zakładam, że wyjściowo były w przepisie świeże drożdże - i w stosunku do nich wyliczyłem ilość drożdży instant.
    Inna sprawa, że może używała Pani innych drożdży instant, o innym "przeliczniku" na świeże ??
    Ciekawa sprawa, choć zakładam, że przy cieście drożdżowym lepiej dać "trochę więcej" niż "trochę mniej" i babka wyjdzie (bo wyjść musi - nie mam czasu na poprawki , Wielkanoc już za pasem !!!)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O rajuśku:) Wyjściową były świeże drożdże. Przy obu wariantach ciasto się uda. Wyszło?

      Usuń
  12. O dziwo nie chciało wyrosnąć :(
    Prawdopodobnie drożdże instant nie lubią ciężkiej konsystencji takiej babki parzonej (mega lepiące ciasto), i ich wzrost blokował dodatkowo dodany na końcu tłuszcz - używam ich do pizzy i tam ciasto ładnie rośnie. W piekarniku na tortownicy z wkładką do babek (wychodzi wtedy taka "oponka" o średnicy 25 cm i wysokości ok. 5-6 cm) ciasto zaczęło rosnąć i osiągnęło regulaminowe 5-6 cm wysokości. Popękało w kilku miejscach w trakcie pieczenia (moja Mama zawsze twierdzi, że to znak , że nie powinno być zakalca :P), wygląda całkiem,całkiem (choć wolałbym mieć wyższą foremkę, aby baba była bardziej wielkanocna), a czy nie ma zakalca ?? Rodzina dowie się jutro przy śniadaniu.

    Co do przepisu - zmieniłbym opis z drożdżami instant z 3.5 g na min. 7g - choć jeśli Pani próbowała z obydwoma rodzajami drożdży i wychodziło (oczywiście przy podanych w przepisie proporcjach), to być może babka ta nie potrzebuje ich aż tyle - choć jak wspominałem, u mnie ciasto wyrosło dopiero w piekarniku, a i tak sądziłem , że po dwóch opakowaniach drożdży powinno wystrzelić w górę i "touch the sky" :)

    Zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, jestem w trakcie pieczenia tej babki. Wygląda ona fantastycznie. Nie mam doświadczenia w drożdżowych i się bardzo obawiam..zapomniałam o soli..zrobi to jakąś różnicę? Ogółem ciasto wydało mi się bardzo dziwne i po godzinie nie chciało urosnąć..więc czekałam jeszcze z pół godzinki i w końcu ruszyło. Sporo urosło i zmieniła się konsystencja. Użyłam drożdży instant tych co Pan napisał wyżej. Nie całą paczkę 7g. I z tego co widzę baba rośnie :) Pozdrawiam i dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Suche drożdże potrzebują więcej czasu. Brak soli ujdzie w tłoku, nic wielkiego. I jak poszło ostatecznie? :)

      Usuń
    2. sól powoduje ze w rozczynie mamy kwasne srodowisko odpowiedniejsze dla wzrostu drozdzy..stąd dodatek soli..bo o smak tu nie chodzi.pozdrawim.cukiernik

      Usuń
  14. Babka rewelacyjna. Wyszła przepyszna. Dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciasto swietne, robie juz kilkunasty raz i za kazdym razem BOMBA:-) jedna tylko malutka uwaga dla poczatkujacych, jak mlekiem wrzacym zalejecie make to pamietajcie zeby to wymieszac jak wszystko wystygnie bo sie "glut" taki twardy zrobi, sprawdzilam:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pyszna babka. Moim zdaniem zeby sie udala trzeba dlugo wyrabiac, przynajmniej 20 minut. Uzylam za malej podluznej foremki wiec szybko przykrylam folia aluminiowa. Na koniec zostawilam w otwartym piekarniku na 10 minut. Babka wilgotna, miekka i delikatna, mi bardzo wyrosla rowniez ze wzgledu na za mala foremke. Bardzo polecam przepis, dam znac jak ze swiezoscia. Jak komus nie wychodzi niech poczyta rady na temat udanego ciasta drozdzowego.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ludzie, jak Wy to wyrabiacie? To ciasto się tak nieziemsko lepi do ręki, że nie idzie tego zrobić. Pomieszałem z 10 minut i wysiadłem, nie miałem więcej siły.
    Teraz czekam czy rosnąć zacznie, chociaż już się martwię jak je do formy przełożę, wszak połowa ciasta na amen się przybetonowała do miski...
    Może cud nastąpi, ale na razie zapowiada się na mega-zakalec...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)cierpliwość ćwiczona latami:) a teraz w nagrodę ja mam na przykład robot z hakiem i on się męczy:) Można od czasu do czasu rękę sobie olejem potraktować i się tak nie przykleja. Tak bardzo:)

      Usuń
  18. Przepyszna,pulchna,nigdy jeszcze takiej nie upiekłam.Dziekuje:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Przepyszna,pulchna,nigdy jeszcze takiej nie upiekłam.Dziekuje:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Pyyyysznaaaaa �� zrobiłam. Wyszła obłędna i wielka. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  21. Babka jest przepyszna, i dosc prosta do zrobienia. Dzieki za przepis

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */