niedziela, 3 sierpnia 2014

Placuszki drożdżowe. Racuchy. Ruchanki babci Dagmary

Placki drożdżowe jedliśmy na wakacjach w agroturystyce Rancho Konik (adres). W zapisanym przepisie, babcia Dagmary - naszej gospodyni, używa kostki masła na pół kilo mąki oraz gotowanych żółtek. Jednakowoż internety podają, że pochodzące z Kaszub ruchanki (od ruchać - wyrabiać, wyrastać, oraz od charakterystycznego plasku wyrabiania) obejdą się też tłuszczu połową, a żółtka można dać surowe, jak do zwykłego ciasta drożdżowego. Kaszubskie gospodynie, by sprawić frajdę dzieciom, ujmowały z dzieży nieco chlebowego ciasta drożdżowego, dodawały żółtek i masła, i na rozgrzanym piecu czy patelni z tłuszczem smażyły ruchanki. Prawdziwą frajdę dzieci widziałam naocznie. Pychota.


  

składniki: 

- 0,5 kg mąki
- 2 szklanki mleka
- 5 dag świeżych drożdży
- łyżka cukru
- 1/2 kostki stopionego masła
- 3 żółtka
- łyżka cukru waniliowego
- szczypta soli
- ew. kieliszek spirytusu, by ciasto nie nasiąkało mocno tłuszczem 
- tłuszcz do smażenia
- cukier puder do posypania

W niedużej misce rozetrzeć drożdże z cukrem. Dodać pół szklanki ciepłego (niegorącego) mleka i odstawić na kilka, kilkanaście minut by podrosły. Resztę mleka zagotować w większym garnku, dodać cukier waniliowy, sól, zestawić z ognia i dodawać po łyżce mąki, wymieszać. Dodać rozczyn z drożdży, potem żółtka, ew. spirytus i roztopione masło. Wymieszać łyżką lub wyrobić ręką, na końcu dając ciastu klapsy natłuszczoną olejem lub masłem ręką. Odstawić pod przykryciem do wyrośnięcia. Wyrośnięte zbić ręką ponownie i na rozgrzany na patelni olej wykładać łyżką porcje ciasta. Smażyć po obu stronach. Wykładać na arkusze z ręcznika papierowego, by odsączyć nadmiar tłuszczu, oprószyć cukrem pudrem.

   
Na pożegnanie wakacji - buziaki Dagmara!

   

Mówię Wam- niebo na talerzu:)

14 komentarzy :

  1. Ahhh jak bardzo uwielbiam!!! ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ prezentują się...zupełnie jak u mojej babci...:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zjadłam 5 ruchanek.Czekam,aź przyjdzie mąź i zje. Może 6? A może 7? Ale będzie pyszna noc....;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zjadłam 5 ruchanek.Teraz czekam aź przyjdzie mąź. Może zje 6? A może 7? Ale będzie pyszna noc....

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja wczoraj robiłam tez placuszki ale dziś tez robię bo mojej rodzince smakują ..

    OdpowiedzUsuń
  7. Do takiego goracego mleka z cukrem dodawac tą mąkę?

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */