wtorek, 9 września 2014

Łatwy sos z papryki do słoików na zimę

Na zeszłorocznej imprezie andrzejkowej, część kulinarną przygotowaliśmy sami, z własnych, domowych produktów. Zamiast ketchupu na stołach królował czerwony, pachnący papryką sos - pasta. Spróbowałam - pyszny. Zapytałam kto robił, bo przepis chętnie wezmę, a tu panie jak jeden mąż, że wszystkie robią. Od lat, bo łatwy i z półki z domowymi przetworami schodzi w pierwszej kolejności. Od Bogusi dostałam kserokartkę i słoiczek wzorcowy:) Warzywa wystarczy zmielić w maszynce do mielenia mięsa. Bardzo dobry, mocno aromatyczny, dość ostry sos na zimę. Ajvar w prostszej wersji. By słoiczki dobrze się zamknęły pod wpływem ciepła, najlepiej używać nowych zakrętek.    



składniki: 

- 3 kg czerwonej papryki
- 2 główki czosnku
- 3 strąki papryczki chilli
- 1 łyżeczka chilli w proszku
- 400 ml przecieru pomidorowego
- 4 łyżki octu winnego
- 1 szklanka oliwy
- 3 łyżeczki soli
- 4 liście laurowe
- 4 kulki ziela angielskiego
- 1 szklanka cukru

Czosnek obrać, paprykę pozbawić gniazd nasiennych, zmielić wszystko przez maszynkę do mielenia mięsa. Przełożyć do dużego garnka, dodać przyprawy i oliwę, zagotować, zmniejszyć ogień na najmniejszy. Sos musi bulgotać bez przykrycia ok. 2 godziny, aż duża część płynu odparuje  i powstanie gęsta masa o konsystencji ketchupu. Od czasu do czasu trzeba mieszać, by się nie przypalił. Gorący wkładać do niedużych słoików (100 - 200 ml), mocno zakręcać, ustawić na ściereczce do góry nogami, zaczekać do wystygnięcia i odstawić do spiżarni.

Mówię Wam - niebo na talerzu:) 

17 komentarzy :

  1. Jakby mi się chciało robić taki sos :) Musi być pyszny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dostałam kiedyś od mojej koleżanki taki sos paprykowy i bardzo mi smakował, więc ten na pewno też przypadłby m ido gustu: ))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda bardzo zachęcająco. Zapraszam do dodania przepisu do mojej akcji Warzywa psiankowate 2014. Dzisiaj już ostatni dzień.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ile słoiczków 100 ml sosu wyjdzie z takiej ilości składników?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, wszystko zależy od tego jak bardzo odparujemy sos i ile wody było w warzywach. Myślę że ok. 20 35 słoiczków 100 ml.

      Usuń
  5. Jutro zabieram się do robienia tej pysznej pasty:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyszło mi 15 słoiczków od majonezu kieleckiego (malutki)e. Ale nie dodałam octu. Przepis SUPER!! Dziekuję

    OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie mi bulgocze od około pół godziny :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. to jest pychaaaaaa

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. mistrzostwo świata ..serio :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy wystarczy napełnione słoiki odwrócić i nie potrzeba pasteryzować? Nie popsują się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba pasteryzować, moje się nie popsuły ani razu. Wybieram tylko małe słoiczki, po koncentracie pomidorowym np, bo po otwarciu trzeba je dość szybko zużywać, nie mają takiej trwałości jak sklepowe z konserwantami. Podobnie jest z keczupem.

      Usuń
  12. Ja ten sosik wykorzystuję do zapiekania na bułeczkach z odrobiną mozarelli .Oj pychotka ...
    A jeśli chodzi o pasteryzację .Ja nie pasteryzuję żadnych przetworów i nigdy mi się nie psują. Dzięki za przepis . Ewa

    OdpowiedzUsuń
  13. Własnie bulgocze papryka w garnku :) dziękuję za przepis. Papryka wyjątkowo obrodziła mi w tym roku w ogrodzie i szukałam jakiegoś sposobu na jej zagospodarowanie. Na pewno bedzie pyszne, ostre potrawy to moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */