czwartek, 5 lutego 2015

Jak zrobić domowy twaróg

Domowy twarożek to prosta sprawa. Najważniejsze jest mleko. Najlepiej prawdziwe od krowy  albo zwykłe, pasteryzowane. Nie nadaje się to z napisem UHT (od Ultra High Temperature). O zawartości tłuszczu nie mniejszej niż 3,2%. Jeśli już jest taka konieczność i wyjścia innego nie ma, ostatecznie może być i to UHT, ale najpierw trzeba wprowadzić do niego bakterie kwasu mlekowego, czyli dodać dwie łyżki jogurtu lub kefiru na litr mleka i odczekać by bakterie mogły się rozwinąć. Nada się tylko do drugiej podanej poniżej wersji twarogu z kwaszonego mleka. 
     3 litry, to ilość w sam raz do pierwszej próby. Kupuję na rynku za 5 złotych i mam ok. 0,6 kg twarogu. 
    I baaaardzo namawiam do zabrania dzieci na wycieczkę do najbliższej wsi, niech krowa nie pozostanie wirtualnym "muuuuuuu" na kartonie, czy w książeczce, proszę:)

Delikatny, świeży, bardzo łagodny, domowy, biały ser, (zwany w Indiach paneer, gdzie indziej cottage cheese, podobny do włoskiego capri) jest najłatwiejszy do zrobienia. Dla mnie zdecydowanie najlepszy. Daje się kroić w śliczne kostki i dowolne plastry, no mistrzostwo świata. Zjadać można z kanapką, solo, w sałatkach, na słodko i słono, smażony na maśle, jak szaszłyki, w przyprawach i sosach, uch. Wiedzą to dobrze wegetarianie i zwolennicy indyjskiej kuchni. Pokrojony w kostki - można mrozić.

Jego szersze zastosowanie w dalekim świecie doskonale opisała Kinga z GreenMorning. 





biały, domowy ser z niekwaśnego mleka, bardzo delikatny i pyszny, mój ulubiony

składniki ( na ok. 0,6 kg sera) : 
- 3 litry mleka
- sok z całej dużej cytryny lub pół litra jogurtu, kefiru lub maślanki

 Na dno garnka wlać troszeczkę zimnej wody, zapobiegnie to przypalaniu się. Wlać mleko, zagotować, kiedy się podniesie, zmniejszyć ogień na minimum, dodać sok z cytryny lub kefir, jogurt czy maślankę, delikatnie i wolno przemieszać od brzegów ku środkowi garnka. Gotować 2-3 minuty, tylko do oddzielenia się żółtawej serwatki i oddzielenia się sera. Jeśli słabo się oddziela, dać więcej cytryny, nawet do dwóch albo kilka kropli octu jabłkowego. Wylać na gęste sito lub durszlak wyłożony gazą lub ściereczką kuchenną, powieszony nad miską lub garnkiem dla ściekania serwatki.


 Serwatka jest bardzo bogata w rozmaite substancje odżywcze, można na niej upiec chleb, ciasto, ugotować ziemniaki, ryż czy kaszę, dodać do kąpieli, wypić, podlać kwiatki i dać psu lub kotu, moje uwielbiają. Jeden nie lubi. Ser należy przechowywać w lodówce zawinięty w wilgotną ściereczkę, wytrzymuje do 7 dni, można mrozić pokrojony w kostki. 





biały ser z kwaszonego mleka, tradycyjny, babciny: 
na ok. 0,5 kg sera 
- 3 litry pasteryzowanego mleka ( nie UHT) lub zwykłego, prosto od krowy

     Jeśli lubimy twaróg o lekko kwaśnym smaku, tradycyjny, należy pozostawić mleko do ukwaszenia czyli "zsiądnięcia" w pokojowej temperaturze. Trwa to zwykle 2-3 dni. Najlepiej przelać mleko do  do dużego garnka. Wylanie kwaśnego z wąskiej butelki bywa problematyczne. Po pierwszym dniu należy zebrać z wierzchu większość oddzielonej, ciemniejszej śmietany. W trakcie kwaszenia, mleko rozwarstwia się i podchodzi serwatką, nie należy go mieszać. Kiedy na dnie mamy małą jej ilość i widać, że mleko zmieniło konsystencję na gęstą, nadaje się już do wyrobu sera.

        Mleko należy gotować w tym samym garnku, na najmniejszym ogniu, na najmniejszym palniku, ok. 30 minut. W trakcie, trzeba zagarniać delikatnie od boków do środka, cedzakową łyżką (niezbyt często) powstający skrzep. Im wolniejsze gotowanie - delikatniejszy będzie ser. Temperatura nie powinna przekroczyć 40 - 45 stopni. Nie jest potrzebny termometr, sprawdzić można palcem, nie może parzyć. Odstawić z ognia i pozostawić całość do ostygnięcia. Cały skrzep przełożyć łyżką cedzakową do gęstego sita lub durszlaka wyłożonego gazą lub bawełnianą ściereczką. Zebrać rogi materiału, można je związać i powiesić nad naczyniem do zbierania serwatki. Jeśli chcemy mieć twardszą formę do krojenia w plastry, można związany w ściereczkę, odciśnięty ser, dodatkowo przykryć deseczką do krojenia lub pokrywką. Ser przechowywany w lodówce utrzymuje świeżość do 10 dni. Serwatka z tego przepisu nie jest tak smaczna jak ta z sera paneer, ale również jest bogata w rozmaite dobro i można użyć jej do wypieku chleba ostatecznie podlania kwiatków w ogrodzie.   

   

Mówię Wam - niebo na talerzu :)

43 komentarze :

  1. Moja mama robi twaróg, wiejskie mleko, pyszny twaróg z niego wychodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda przepysznie, może i moja pięciolatkę takim serkiem bym przekonała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w kosteczkę pokrojony w ładnym pucharku na lody, z widelczykiem jakoś pójdzie:)

      Usuń
  3. oj zapisuję i robię koniecznie! uwielbiam wszelakie sery :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj koniecznie. A potem usmaż na maśle z jakąś indyjską przyprawą. I polej troszkę jogurtem, jejejej...:)

      Usuń
  4. Podziwiam, że chce Ci się robić takie rzeczy. Chętnie spróbowałabym Twojego twarogu, ale nie mam tyle zaparcia żeby zrobić w domu swój.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem mi się chce, a czasem nie:)

      Usuń
  5. moja babcia kiedyś robiła ser,to był smak... :) przepis przyda się na pewno

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy ser nr 1 można przechowywać, zamkniętego w ściereczkę wilgotną z serwatki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dałabym gęstszą w fakturze, ta cienka szybko wysycha.

      Usuń
  7. Mój się przypalił na dnie- za słabo mieszałam :( Mimo wszystko wyszedł rewelacyjny! Dzięki Tobie i Twojemu przepisowi odważyłam się zrobić sama- bez tego w życiu bym się za to nie wzięła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następnym razem odrobina wody na dno przed wlaniem mleka może zapobiegnie przypalaniu. Bardzo się ciesze, że się udał:)

      Usuń
  8. Witam, z 1 pierwszego przepisu z 3 litrów mleka i 0,5 l jogurtu ściekło mi ok 2,5 litra serwatki i wyszła mała miseczka sera .. chyba za mało, co poszło nie tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem. Może bardzo odtłuszczone mleko, słabo kwaśny jogurt? Następnym razem sprawdź inny jogurt lub cytrynę. Wygląda tak jakby mleko się nie ścięło jak trzeba.

      Usuń
    2. Dziękuję za radę. Mleko kupuję w mlekomacie, ma ponoć min. 4% tłuszczu. To może jogurt zawinił ;) A ta cytryna nie wpływa na zmianę smaku sera?

      Usuń
    3. Nie, musi być enzym który zetnie białko i powstał właściwy skrzep.

      Usuń
  9. Niestety za długo trzymałam na ogniu kwaśne mleko i ser rozbił się na drobne i moim wrażeniem jest jego bardzo mało. . Da się to uratowac?

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam! Wszystko zrobilam tak jak nalezy ale ser wyszedl bardzo kruchy (nie ma mowy o krojeniu w koske). Czy to wina czestego mieszania podczas warzenia sera? Dodam ze mleko pełnotluste.
    Ps. Moj kangur się zajada serem chyba zaczne produkowac hurtowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Trening czyni mistrza. Mieszanie trzeba wytrenować, od czasu do czasu z wyczuciem. Za trzecim razem już będziesz czuła o co chodzi:)

      Usuń
  11. Czy można stosować do ścinania ocet zamiast soku z cytryny ?
    Wojtek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy stosują ocet, jeśli byłaby taka konieczność, wybrałabym jabłkowy.

      Usuń
  12. OMG jakie Ty masz pikne włosy ♡ ale nie o tym tu chyba blog ;-) spróbowałem metodę nr 1. Z 3 litrów mleka wyszło 364g twarogu. Mleko zwykłe 3.5% z lidla. Zamiast jednej cytryny dałem 1.5 chyba średniej wielkości. Po odlaniu chyba zbyt mocno odsączylem gdyż twaróg wyszedł jakby trochę suchawy i twardy, z lekka gumowaty. Delikatny posmak cytryny ale to chyba pozostałości nieodsączonej serwatki daje taki posmak. Po odlaniu w pojemnik, gdy ostygł - lodówka. Rano powstała z tego zbita , krajalna kostka (jak kogoś interere mogę wysłać fotki). Ogólnie fajny przepis , choć wolę smak kupnego twarogu ale tym można się pochwalić znajomym i mamie, że zrobiło się własny twaróg ;-) zjadłem na śniadanie kanapkę z tym wynalazkiem, jak będzie rewolucja brzuszna , dam znać ..... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękulski:) Wszystko prawidłowo. Zatem ten drugi sposób da Ci twaróg który wolisz :) Musisz tylko odczekać aż mleko skwaśnieje.

      Usuń
    2. Podziękować genom nie mnie :-) właśnie chciałem dodać anex do mojego posta nie wiedząc, że dostałem odpowiedź. Miło..... więc chciałem dodać, że moja miłość do tego twarogu rosła za każdym razem, gdy sięgałem po niego do lodówki, jakby z każdą godziną stawał się lepszy i lepszym aż się w nim zakochałem :-/ musiało to akurat się stać, gdy wszystko zjadłem :'( co za pech! Jutro zdecydowanie robię raz jeszcze wg przepisu nr1. Ma coś w sobie to dziwne mleczne cudo. W zasadach to ile można taki twaróg w lodówce trzymać? Dodać jeszcze chciałem, że żadnej rewolucji brzusznej nie było :-) gdy twaróg jest jeszcze ciepły, ma dość nieprzyjemny zapach który znika po ostygnieciu. Podsumowując - najlepsze kulinarne odkrycie roku, do którego potrzebowałem troszeczkę czasu aby się przekonać :-) Jednym słowem -$&*#@^**/#* twaróg....... dzięki za przepis pięknowłosa. Wkrótce wypróbuję inne Twoje wynalazki xxx

      Usuń
    3. Zatem witaj w klubie wielbicieli sera paneer. Ma to coś! Spróbuj kiedyś podsmażonego w kostkach, na niewielkiej ilości masła, z dodatkiem np. szczypty przyprawy tandoori albo jakiejś innej indyjskiej, albo i bez:)

      Usuń
    4. A trzyma się w lodówce około tygodnia.

      Usuń
    5. Haha zostałem oficjalnym członkiem klubu :-) wpisowe to trzy litry mleka i cytryna a jeśli ktoś chce zyskać miano Vipa , musi posiadać dojdą krowę :-) sprobuje podsmażyć ale jak na razie lubię go jeść ot tak po prostu lub z kanapką i majonezem . Po około tygodniu to już zniknie- czas kupić wiekszy garnek. Dziękuję za odpowiedzi, doceniam....

      Usuń
    6. Zapomniałeś dodać soli bez tego jest mdły....

      Usuń
  13. Bardzo dziękuję za przepis, zrobiłam ser nr 1 z mleka od krowy i o dziwo wyszedł idealny do krojenia. Jestem nim zachwycona jest przepyszny :)) cudowny delikatny smak:). Będzie stałym gościem w mojej kuchni:))... Oczywiście ser nr 2 także spróbuję zrobić mleczko już stoi i czekam aż zsiądzie :))... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę i pozdrawiam również:)

      Usuń
  14. Hej. Podjęłam próbę zrobienia twarogu :) ale chyba już na starcie zrobiłam błąd. Mleko wolałam do słoika i postawiłam w ciepłym miejscu - minęła noc na górze zebrała się serwetka a na dole biała cześć mleka. Czy to jest ok? (działam na mleku pasteryzowanym) pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ok, tak ma być. Pozdrawiam :)

      Usuń
  15. W robieniu sera jest coś niesamowitego i wciągającego. Ostatnio robiłam ser podpuszczkowy w domu i odkryłam nową pasję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jest. I w pieczeniu chleba jeszcze:)

      Usuń
  16. Ten pierwszy przepis jest kiepski i nieprecyzyjny. Zrobiłem wszystko tak, jak było napisane, dodając Kefir Krasnystaw, ale po 2-3 minutach od gotowania na małym ogniu wcale się nie wytrącił ser. Były jakieś kłaczki, ale w bardzo niewielkiej ilości. Po konsultacji ze znajomym, dodałem kilkanaście kropli octu jabłkowego i dopiero wtedy wytrącił się twaróg. Proszę ten przepis zredagować tak, aby nie wprowadzać czytelników w błąd.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzięki za przepisy, zrobiłem ser wg obydwu i sery wychodzą fajnie :) mam tylko jedną wątpliwość: mam mleko prosto od krowy, gdy robię ser wg drugiego przepisu 1 kg sera wychodzi mi z 10L mleka a nie z 3L, coś pewnie robię źle... może ma się dłużej zsiadać? mleko chyba samo w sobie jest dobrej jakości - z 10L mleka mam prawie 1L śmietany
    Piotrek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieeee, to ja zbyt optymistycznie chyba widziałam wtedy objętości:)

      Usuń
    2. A to szkoda... fajna by była taka wydajność ;)
      Dzieki
      Piotrek

      Usuń
  18. Czy do zrobienia sera mozna uzyc kefiru z grzybka tybetanskiego?

    OdpowiedzUsuń
  19. Przynajmniej jedna mądra osoba która sama wie co dla niej dobre. Ludzie nie zdają sobie sprawy jak na każdym kroku robi się ich w balona. Chęć zysku nie zna granic.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */