poniedziałek, 9 marca 2015

Jak ugotować ryż na sypko

Jak się gotuje ryż na sypko, to sprawa prosta o ile się wie jak:) Sypki ryż, gdzie ziarenka są jędrne, wyraźnie oddzielone, elastyczne, nieposklejane, smakuje zupełnie inaczej niż ugotowany,  porcjowany z torebek. No i jest znacznie od niego tańszy. Najczęściej kupowaną i popularną odmianą jest biały ryż długoziarnisty. Kupuję go w zwykłych kilogramowych opakowaniach, wymiennie z ryżem basmati. Kiedyś wydawało mi się, że szkoda zachodu na zwykłe gotowanie ryżu, ten torebkowy jest praktyczny i w mgnieniu oka załatwia sprawę porcjowania, ma jasno określony czas gotowania i można użyć dowolnej ilości wody. Ugotowanie ryżu bez torebek zajmuje kilka minut więcej albo tyle samo, różnica w smaku jest znaczna. Bardzo namawiam do spróbowania.
       Na smaku ryżu rodzina zyskała przez psa. Postanowiliśmy go przestać karmić (przynajmniej częściowo) suchą karmą, kupiłam kilka kilogramowych opakowań ryżu, ugotowany zawsze był w lodówce, domownicy domagali się również. Musiałam zadbać w jakość, pies również jada ryż na sypko, nie ma podwójnego gotowania, wszyscy są zadowoleni:) Namawiam do próbowania różnych gatunków. Sposób gotowania - uniwersalny. Porcja ryżu - jedna i 3/4 porcji wody.




składniki ( na cztery porcje) :

- szklanka ryżu
-  1 i 3/4 szklanki wody
- sól (ok. 1/4 łyżeczki)
- łyżeczka masła lub oleju

Przygotować garnek z grubym dnem.
Ryż bardzo dokładnie przepłukać na sicie pod bieżącą, zimną wodą, aż ta stanie się całkowicie przeźroczysta. Można też zalać ryż wodą w garnku czy misce, przemieszać dłonią i odlać, nalać świeżej i tak aż do całkowitej klarowności wody.
Zagotować wodę, dodać łyżeczkę masła czy oleju, wsypać ryż. Zagotować, zmniejszyć ogień na najmniejszy, przestawić na najmniejszy palnik z najmniejszą mocą, przykryć garnek pokrywką. Podczas gotowania nie mieszać ryżu i nie podnosić pokrywki. Gotować 15 minut od zagotowania - ryż biały, do 40 - ryż brązowy. W tym czasie ryż wchłonie wodę a na jego powierzchni powstaną dziurki jak małe kratery, którymi uchodzić będzie para wodna.
Odstawić z ognia. Gdyby ziarenka po 15 minutach nie były całkiem miękkie, można zawinąć garnek w ściereczkę i wstawić np. pod koc, by "doszedł". 

   
 Mówię Wam - niebo na talerzu:)


 

19 komentarzy :

  1. Ugotowany wprost perfekcyjnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przykleja się do dna,jak go się wsypuje na zimno???

      Usuń
    2. Źle sformułowałam zdanie, już poprawiłam, dzięki. By the way- na skróty robiąc i wsypując do zimnej wody - przykleiłam tylko raz.

      Usuń
  2. Przez przypadek kupiłam niedawno ryż loozem. No sam się do mnie wprosił. Teraz przynajmniej będę wiedziała, jak się z nim obchodzić ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. też tak robię, wychodzi idealnie :-) mój ulubiony to jaśminowy :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Perfekcyjność w każdym calu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi wyszedł rozgotowany nie dobre proporcje

    OdpowiedzUsuń
  6. Przelicz proszę ile zużywasz wody na przecedzenie ryżu i dodaj to do ceny ryżu luźnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ryż w woreczkach wychodzi dwa razy drożej od sypanego. Za 3 zł zimnej wody masz nalaną całą wannę...

      Usuń
    2. Ryż, kasza w torebkach niezdrowa, bo wraz z nimi gotujesz torebkę, która pewnie coś wydziela

      Usuń
  7. 15 minut od zagotowania się wody czy od wstawienia na palnik? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jest tu mała lecz istotna niezgodność. W spisie składników podajesz półtorej szklanki wody, a w opisie czynności dwie szklanki. Wydaje mi się, i tak robię, że powinno być tak jak w opisie czyli 2 szklanki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, bo zmian dokonywałam. Ostatnio pod wpływem namowy zmniejszyłam proporcje, wychodzi lepiej. Zapomniałam w opisie. Już lecę pisać. W dodatku zmieniam na 1 i 3/4 i to jest optymalnie:)

      Usuń
    2. Wyszła papka, nie sypki ryż :(

      Usuń
    3. jak nie umiesz gotować to i wodę przypalisz

      Usuń
  9. Ściema
    Nawet na zdjęciu widać ze to nie sypkich ryz

    OdpowiedzUsuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */