środa, 29 kwietnia 2015

Ciasto drożdżowe z rabarbarem

Drożdżowe ciasto - ciepły dom, babcia, ulubiony zapach, spokój i poczucie bezpieczeństwa. No co poradzę, zaprogramowana na taki skrypt jestem i taki ciąg skojarzeń mam, kiedy w piekarniku rośnie  placek drożdżowy. Myślę sobie, że nie tylko ja. Kto by nie chciał mieć w kuchni kochanej babci z drożdżowym ciastem. Wszyscy chcą. Babci już nie mam, ale ciasto drożdżowe nauczyłam się piec porządnie. I żeby było jasne - wiele razy wpadałam w szał po próbie nieudanej, zawsze zwalając na przepis i autora. No na kogoś być musi :)
        Kuchnia i reszta domu pachnie bosko. Czasem ciasto nie daje się zagnieść w zgrabną, odstającą od miski i ręki kulę. Nie należy ulec pokusie dosypywania mąki. Niech będzie sobie rzadkie. Jeśli tylko drożdże działają - urośnie puszyste i delikatne. Dla pewności - można przeczytać ten artykuł. To mój ulubiony przepis, wykorzystuję go do różnych wypieków z owocami. Drożdżowy placek z rabarbarem i kruszonką. Lub jak kto woli - bardzo dobre, drożdżowe ciasto. Pycha.

PS. Surowy rabarbar podobno zawiera szkodliwe szczawiany, które po upieczeniu przestają być aktywne, a kłącze działa antyrakowo. Do końca czerwca można korzystać.




składniki (na blaszkę ok. 23x30 cm) : 
- 3/4 szklanki ciepłego mleka ( ok. 30--40 stopni)
- 4 dag świeżych drożdży
- 3 szklanki mąki (ok. 450 g)
- 4 żółtka
- nieco więcej niż pół szklanki cukru
- 100 g masła (bez dodatku oleju)
- szczypta soli
- 5 łodyg rabarbaru ( ok. 70 dag)
na kruszonkę:
- 1/3 kostki masła
- 3 łyżki mąki
- 3 łyżki cukru

Drożdże wkruszyć do mleka, dodać łyżeczkę mąki i cukru, wymieszać. Odstawić na 10 - 15 minut by podrosły. Powstanie zaczyn do ciasta. Jeśli tak się nie stało - drożdże są nieaktywne, trzeba użyć nowych i nowego mleka.
      Wyrośnięty zaczyn wlać do miski z mąką, dodać żółtka, cukier i sól. Masło rozpuścić i pozostawić do ostudzenia. Z mąki, żółtek,cukru i zaczynu, ręcznie lub przy pomocy miksera z hakiem wyrabiać ciasto przez ok. 10 - 15 minut. Trzeba patrzeć na zegarek, dłuży się :) Gdyby ciasto było luźne - nie należy dodawać mąki. No może łyżkę:) I tak wyrośnie. Dodać stopione masło i wyrabiać aż całkowicie zostanie wchłonięte. Odstawić w przykrytej ściereczką lub folią misce do wyrośnięcia. W ciepły dzień wystarczy zostawić je na kuchennym blacie, kiedy temperatura spada poniżej 22 stopni - do nagrzanego do 50 st piekarnika. Należy go podgrzać i wyłączyć.
        Kiedy ciasto podwoi objętość, przełożyć je do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Można też blaszkę wysmarować masłem. Na ciasto wyłożyć pokrojony w centymetrowe kawałki rabarbar. Tyle, by pomiędzy jego kawałkami było widoczne choć trochę ciasta. Zbyt duża ilość owoców zwiększa ryzyko powstania zakalca.
        Składniki kruszonki wsypać do miski, rozetrzeć w palcach na okruchy. Możliwie równo wysypać je na wierzch. Wstawić ciasto na środkową półkę do zimnego piekarnika ustawionego na 180 stopni. Piec ok. 30  minut, aż wyrośnie i się zarumieni.


   Mówię Wam - niebo na talerzu:)   
             

33 komentarze :

  1. Wspaniałe domowe ciacho! Aż tu do mnie doleciał zapach drożdżówki! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma nic lepszego na majowe dni niż drożdżówka z rabarbarem:)

    OdpowiedzUsuń
  3. robiłam ostatnio drożdżowe z rabarbarem, pyszności!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie lubię drożdżówek. Wydają mi się bardzo ciężkostrawne. A najbardziej nie lubię tej przesłodzonej kruszonki... no, ale każdemu pasuje coś innego, nie ma ludzi, którzy kochają każdą kuchnię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Musisz poszukać w innych przepisach:)

      Usuń
  5. Moja poprzedniczka dobrze pisze...że jej się wydają .... Ciasta drożdżowe należą do tych lżejszych i łatwiej przyswajalnych. Co się zaś tyczy kruszonki....każdy robi taką jaką lubi. Ja np większość ciast robię z mniejszą ilością cukru niż zalecają w przepisach, jakoś nigdy nie przepadałam za nadmiarem cukru choć kocham wypieki. Zawsze można nadgonić wierzchem czyli....polewą lub pudrem.
    A tak w ogóle uwielbiam drożdżówki...takie ciepłe i zaczynam od obskubywania kruszonki, ot takie małe zboczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tam zboczenie. To nie każdy tak ma? :)

      Usuń
  6. wlasnie rosnie,jestem nastawiona pozytywnie, bo ciasto wrobilo sie pieknie i bezproblemu,mysle,ze reszta to juz z gorki-pozdrawiam ,Bożena.

    OdpowiedzUsuń
  7. DZIĘKUJĘ za przepis:))
    wyszło super ciacho!
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyszło pyszne, dziękuję :) A dziś spróbowałam to samo tylko z malinami
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziś i to z malinami wylądowało na blogu:)

      Usuń
  9. Witam, a na co szczypta soli ? Jest w składnikach a nie ma w użyciu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, a na co szczypta soli ? Jest w składnikach a nie ma w użyciu.

    OdpowiedzUsuń
  11. dzisiaj zrobiłam drożdżówka rewelacyjna :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pyszne . Upieklam .mniam

    OdpowiedzUsuń
  13. Upiekłam - pychota.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zrobiłam wyszło rewelacyjnie,bardzo dziękuję za świetny przepis :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Wyszło tak cudowne, że sama nie wierzę, że to możliwe! :) Dziękuje za cudowny przepis <3

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo dobry przepis- dla urozmaicenia polecam rabarbar wymieszać z galaretką wiśniową lub truskawkową/suchy proszek/, a na wierzch oprócz kruszonki płatki migdałowe.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a płatki się nie zrumienią zbytnio? Czy na końcu dodajesz?
      pozdrowionka

      Usuń
    2. Płatki przed włożeniem do piekarnika-smakują wyśmienicie.

      Usuń
  17. Dlaczego wkladamy do zimnego piekarnika, troche czasu minie zanim sie nagrzeje? A 30 min to caly czas pieczenia startujac z zimnego piekarnika? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, cały czas pieczenia, przy tej wielkości blaszce. Ciasto rośnie podczas nagrzewania. Jeśli byłoby mało rumiane, trzeba dołożyć 5-10 minut.

      Usuń
  18. Jestem facetem,to było 3 ciasto jakie w życiu zrobiłem i wyszło naprawdę super! Przepis sprawdził się idealnie (dodałem tylko cukier waniliowy), ciacho jest przepyszne! :D Na pewno będę do niego wracał, wielkie dzięki!
    PS Jeśli szukasz jakiegoś innego przepisu to już nie szukaj, przekopałem się przez kilka stron i ten jest najlepszy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulacje:) Teraz czas na takie z truskawkami:) http://niebonatalerzu.blogspot.com/2013/06/ciasto-drozdzowe-z-truskawkami.html

      Usuń
  19. Jak duża blaszka?

    OdpowiedzUsuń
  20. Faktycznie przepis bardzo prosty, dobrze opisany punkt po punkcie. Zrobiłem dzisiaj pierwsze ciasto w swoim życiu i wyszło naprawdę smaczne:)
    Dziękuję
    P.S. Co rozumiesz w przepisie przez " szklankę"? Standardową szklankę jak z PRL 250 ml, czy kubek z dzisiejszych czasów 330 ml?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 250 ml, tu jest link do miar na Niebie - http://niebonatalerzu.blogspot.com/p/przelicznik.html
      :)

      Usuń

Bardzo lubimy czytać Wasze komentarze!


Drukuj

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
/* */